Anbi A t/m Z
A. Algemene gegevens
Naam ANBI: | Verenigde Christelijke Gemeente Dokkum te Dokkum |
Telefoon: | 0519-294008 |
RSIN/Fiscaal nummer: | 001955299 |
Website adres: | www.dore-dokkum.nl |
E-mail: | info@dore-dokkum.doopsgezind.nl |
Adres: | Legeweg 14 |
Postcode: | 9101 MC |
Postdres: | Legeweg 14 |
Postcode: | 9101 MC |
Plaats: | Dokkum |
De Doopsgezinde en Remonstantse Gemeente te Dokkum is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Algemene Doopsgezinde Sociëteit in Nederland.
Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid.
De Algemene Doopsgezinde Sociëteit van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Doopsgezinde en Remonstrantse Gemeente te Dokkum
B. Samenstelling bestuur.
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door een afvaardiging van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 4 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
De kerkenraad is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De Ledenvergadering is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. De Ledenvergadering kan geadviseerd worden door een financiële commissie.
C. Doelstelling/visie.
- De Doopsgezinde Remonstrantse Broederschap ziet het als haar als haar opdracht God te eren en te dienen, naar het Evangelie van Jezus Christus, onder aanvaarding van haar verantwoordelijkheid als geloofsgemeenschap in de samenleving, in verkondiging en viering; pastoraat en toerusting; getuigenis en dienst.
- De kerk stelt zich ten doel dienstbaar te zijn aan haar leden.
D. Beleidsplan.
Het beleidsplan van de Algemene Doopsgezinde Sociëteit kunt u vinden via deze link:
Beleidsplan Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Op de website www.dore-dokkum.doopsgezind.nl vindt u het beleidsplan 2013-2017 van onze gemeente.
E. Beloningsbeleid.
De beloning van de predikant van onze gemeente is geregeld in de Rechtspositiereglement IDGP. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link: IDGP
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag Activiteiten.
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
Voorzitter: Wietske Wierma-Woller
Secretaris: Frederiek van der Hammen
Diaconie: Nanny de Vries-Douma
Kerkenraadslid: Theunis Elzinga
Boekhouder: Hein Joustra
Camphuysenkring: Mevr. J. Hoekstra-Jellema
Berichtenblad: Thea Metz-van der Wal Nanny de Vries-Douma
G. Voorgenomen bestedingen.
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.
H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.
Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
Verkorte staat van Baten en Lasten tbv ANBI | |||
begroting | rekening | rekening | |
2020 | 2020 | 2019 | |
Baten | |||
Opbrengsten uit bezittingen | 8.930 | 8.460 | 7.315 |
Bijdragen gemeenteleden | 18.400 | 19.082 | 20.022 |
Subsidies en overige bijdragen van derden | - | 0 | 3.500 |
Overige Baten | 1.090 | 739 | 1.130 |
Totaal Baten | 28.420 | 28.281 | 31.967 |
Lasten | |||
Bestedingen pastoraat (predikant en kerkelijk werkers) | 11.200 | 4.841 | 9.453 |
Bestedingen kerkdiensten, catechese en gemeentewerk | 3.350 | 4.363 | 3.204 |
Bijdragen aan andere organen binnen de kerk | 2.776 | 3.551 | 2.919 |
Lasten kerkelijke gebouwen (inclusief afschrijving) | 1.200 | 1.378 | 3.585 |
Lasten overige eigendommen en inventarissen | - | 727 | 910 |
Salarissen (koster, organist e.d.) | 1.260 | 1.110 | 1.230 |
Lasten beheer en administratie, bankkosten en rente | 780 | 730 | 798 |
Overige Lasten | 7.854 | 7.520 | 4.431 |
Totaal Lasten | 28.420 | 24.220 | 26.530 |
Resultaat (baten - lasten) | - | 4.061 | 5.437 |
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
Soms bezit de kerkelijke gemeente ook nog enig vermogen in de vorm van woningen, landerijen of geldmiddelen. Soms is dit aan de gemeente nagelaten met een specifieke bestemming. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente.
Kerken ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.
Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke bezittingen.
Terug naar overzicht